Skip to main content

Als je een vacature hebt gezien voor een baan die je heel graag zou willen, steek je vaak  veel tijd en energie in een goede motivatie of sollicitatie. Je schrijft over je eerdere banen, je huidige werk, je sterkste eigenschappen en je maakt duidelijk dat jij deze baan graag wil en waarom.

Maar heb je nu precies dát verteld, wat het meest belangrijk is voor de selectiecommissie om over jou te weten? Kunnen de lezers met jouw brief een goede inschatting maken of jij bij het bedrijf past en in staat zal zijn het werk snel en goed op te pakken? En zijn ze overtuigd dat je niet ‘een’ betere baan wilt, maar oprecht gemotiveerd bent voor hún bedrijf? En kunnen ze beoordelen of je in de cultuur zal passen en een fijne collega zal zijn?

In de schoenen van de lezer

Als je in de schoenen van de lezer(s) van je brief gaat staan, kun je optimaal ‘aansluiten’ met je brief. Je kunt daarbij hulpmiddelen inschakelen, want in elke vacaturetekst staat uitgebreid omschreven wat het bedrijf belangrijk vindt en waar je aan moet voldoen. Op de website van de organisatie vind je ongetwijfeld aanvullende informatie – en ook een simpele Google-zoekopdracht levert vast relevante weetjes op. En check natuurlijk of je een (indirect) LinkedIn contact hebt, die je wat ‘inside information’ kan geven.

Leave a Reply